Bye Bye Commodity Trap

Veel bedrijven proberen goedkoper te zijn dan hun concurrenten en denken op die manier hun klanten aan te spreken. Maar is prijs het enige waar de klant of consument waarde aan hecht in hun keuze voor een product?

In tijden van economische crisis zou je misschien denken van wel. Maar dat is in werkelijkheid wel erg kortzichtig, want zonder toegevoegde waarde leidt een keuze voor de goedkoopste service nergens toe.

Kijk maar naar één van de meest succesvolle bedrijven van de afgelopen jaren: Apple. Bepaald niet één van de goedkoopste technologiebedrijven in hun branche, maar wel één met een onderscheidende productwaarde. Door een kwalitatief zeer goed product te bieden met een mooi design waar omheen een uiterst effectieve marketingcampagne is gebouwd, is Apple er echter wel in geslaagd haar concurrenten op een straatlengte afstand te zetten.Uit het succesverhaal van Apple valt te concluderen dat de consument of  “de klant” bereidt is meer betalen voor kwalitatief betere producten en mooi design, zelfs in financieel zwaar weer. Met een goed verhaal, een product dat kwalitatief gezien staat als een huis en niet behoort tot de grijze massa, heb je de ware sleutel tot succes in handen.

De onderliggende gedachte is dat visionaire geesten, de Steve Jobs’en van de toekomst, de ruimte moeten krijgen. De praktijk leert dat creatieve ideeën door de heersende commodity trap niet tot bloei komen. Inventiviteit en creativiteit moeten gestimuleerd worden in de plaats van angstvallig de kop in worden gedrukt. Momenteel zien we dat innovatieve ideeën vaak onder de noemer “zweverig” worden weggezet en niet serieus worden opgepakt, terwijl daar nu juist de kracht van een organisatie kan schuilen.

Inspiratie: http://www.mt.nl/146/61714/mt500/hoe-word-je-geen-13-in-een-dozijn.html

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s